سیاه شدن ظرف مسی

سیاه شدن ظرف مسی به مرور زمان اتفاق می‌افتد. با دقت بر روی ظرف‌های مسی از چند سال قبل، متوجه تیرگی بر روی قسمت‌های بیرونی ظرف می‌شوید.

این میزان از تغییر رنگ برای ظرف مسی، منجر به کاهش زیبایی آن می‌شود. زیبایی اندک برای ظرف مسی، قابلیت فروش بیشتر آن را در مراکز فروش عمده ظروف مسی از دست می‌دهد.

بسیاری از مصرف کنندگان نسبت به ظرف مسی و تغییر رنگ آن، سوالات زیادی در ذهن دارند. مصرف کنندگان ظرف مسی، نسبت به رنگ قرمز سطح بیرونی مس و تغییر حالت آن به رنگ تیره، به دنبال یک جواب مستند می‌باشند.

حتی تغییر رنگ برای ساختار ظرف مسی را به عنوان تقلبی بودن آن می‌دانند، برای همین لازم است با روش‌های تشخیص ظروف مسی آشنا باشید.
البته باید نسبت به روش‌هایی برای جلوگیری از سیاهی ظرف مسی، اقداماتی را انجام داد. سفید کردن ظروف مسی روش‌های مختلفی دارد که با کمک آن‌ها ظرف مثل روز اول می‌شود.

اما، مس اصل، به مرور زمان باید سیاه شود؟

علت سیاه شدن ظرف مسی اکسید سازی آن است از ویژگی بارز برای ظرف مسی، میزان اکسید سازی آن است. بنابراین با مجاورت ظرف مسی در برابر آب و هوا، رنگ آن متمایل به تیره می‌شود.

سه عدد ظرف مسی بدون تمیز کاری در کنار هم

بنابراین موضوع تغییر رنگ برای ظرف مسی، یک فرایند و واکنش کاملأ عادی است. تغییر رنگ برای ظرف مسی، به هیچ عنوان به تقلبی یا اصل بودن ظرف مسی ارتباطی ندارد.

ظرف مسی‌های قدیمی، همواره در قسمت بیرونی خود، دچار تغییر رنگ‌های بسیار متفاوتی بودند. این مدل از تغییر رنگ، نگران کننده نیست. البته نکته دیگر برای ظرف مسی، میزان حرارت برای آن است.

حرارت بیشتر برای ظرف مسی، منجر به تیره سازی زودهنگام آن می‌شود. البته بهره‌مندی از فرایند نانو برای مس، برای ظرف مسی به صورت دکوری، بیشترین کاربرد را دارد.

برای ظرف‌های تزئینی و دکوری، چون از آن‌ها در برابر آتش محافظت می‌شود؛ از پوشش نانو استفاده می‌شود. نانو، در برابر حرارت خاصیت خود را از دست می‌دهد.

بنابراین برای ظرف‌های مسی از نوع نانو، به هیچ عنوان نباید حرارتی را دریافت کنند. در هر صورت، ظرف مسی تزئینی، مناسب برای پوشش نانو می‌باشند.
البته برای ظرف مسی نانو، به هیچ عنوان نباید از داخل آن آب یا هر نوع ماده‌ای را نوشید.

بنابراین ظرف مس با ساختار نانو، جنبه کاربردی ندارد.

البته از نظر علمی، مضرات نانو برای سلامتی بدن انسان، ثابت نشده است. با این حال، نانو، خود یک پوشش شیمیایی است. بنابراین در زمان استفاده از ظرف نانو، آن هم با فلز مس، باید دقت نظر بیشتری را به خرج داد.

انواع ظرف مسی در کنار هم

از کدام نوع ظرف مسی، نانو یا ساده استفاده کنیم؟

البته سیاه شدن ظرف مسی از نوع ساده، منجر به بروز شکل نوستالژی آن می‌شود. در گذشته تمامی ظرف‌های ساده مسی، دارای رنگ تیره بودند.
بنابراین بر روی سیاهی ظرف مسی، نباید بیش از اندازه حساسیت به خرج داد.

البته میزان تمیزی و ماندگاری برای ظرف مسی و جلوگیری از بروز سیاهی آن، به راحتی قابل به انجام است. بنابراین جای هیچ نوع نگرانی برای این موضوع وجود ندارد.

در اصل، سیاهی برای ظرف مسی، به هیچ عنوان مشکل بزرگی بشمار نمی‌آید. قبل از انجام نانو کاری بر روی ظرف مسی سیاه، باید تمامی جرم‌های آن گرفته شود. بنابراین افراد ماهر برای انجام نانو ظرف مسی، ابتدا لکه و چربی‌های موجود در بدنه ظرف را پاک می‌کنند.

با این کار، فرایند نانو کاری بر روی ظرف مسی، با استاندارد و کیفیت بهتر و بیشتری انجام می‌شود. البته نسبت به نگهداری از ظرف نانو، نباید از سیم برای شستشو آن استفاده کرد.

سیم و یا هر ابزار زبر دیگری، منجر به بروز خش بر روی ساختار ظرف مسی می‌شود. استفاده از سیم برای ظرف مسی، شفافیت آن را کاهش می‌دهد.
اسکاج یا سیم مناسب برای شستشوی سینی و یا انواع ظرف‌های مسی نیست.

تمیز کردن ظرف مسی

انجام شستشو با وسایل زبر در ظرف مسی برای تمیزکاری بیشتر، منجر به نابودی قلع موجود در ظرف می‌شود. بنابراین ظرف مسی، نیاز به قلع دارد. برای نابودی سیاهی ظرف مسی، به هیچ عنوان از سیم استفاده نکنید.

البته هر نوع وسیله زبر، برای ساختار ظرف مسی و تمیز کاری آن، منجر به از نابودی قلع آن می‌شود. با توجه به تمامی مطالب فوق، تغییر رنگ برای ظرف مسی، یک امر کاملأ طبیعی است.
بنابراین نگرانی بابت تغییر رنگ در ساختار ظرف مسی بیهوده است.

به ظرف مسی در طولانی مدت اجازه تغییر رنگ را بدهید. در هر صورت برای افراد سخت گیر در رنگ ظرف مسی، فرایند تمیزکاری باید در یک زمان مشخص و با فاصله طولانی انجام شود.

شکل تمیزکاری برای ظرف مسی، نباید در کوتاه مدت شکل بگیرد. کیفیت ظرف مسی در پاکسازی آن در زمان کوتاه از بین می‌رود.

با این حال در حفظ و نگهداری ظرف مسی خود کوشا باشید. این روز‌ها، ظرف مسی و فلز مس، مانند دیگر فلز‌ها، در مراکز پخش عمده ظروف مسی افزایش قیمت داشته است. اما در گذشته فلز مس، قیمت اندکی نسبت به سایر فلزات دیگر داشت.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.