ساخت ظروف مسی

مراحل ساخت ظروف مسی را در این گفتار به شما آموزش می‌دهیم تا در هنگام خرید عمده ظروف مسی بتوانید محصولات با کیفیت مسی را به خوبی تشخیص دهید و انتخاب کنید.

امروزه استفاده از ظروف مسی بسیار رونق گرفته است و بازار این محصولات بسیار پرفروش می‌باشد که اگر با روش‌های تشخیص ظروف مسی آشنا باشید، بهترین و با کیفیت‌ترین ظروف را تهیه خواهید کرد.

نحوه ساخت ظروف مسی

مراحل ساخت ظروف مسی به ترتیب زیر انجام می‌شود:

  1. ذوب کردن شمش‌های مس
  2. آماده‌سازی قالب
  3. تهیه گرده مسی
  4. خمکاری (خمکاری گرده)
  5. چکش کاری
  6. کنده کاری
  7. قلع کاری
  8. پرداخت
  9. مونتاژ کردن دیگر اجزا
  10. بررسی نهایی و بسته‌بندی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. ذوب کردن شمش‌های مس

اولین مرحله ساخت ظروف مسی ذوب کردن شمش‌های مس همراه با مواد بازیافتی است که از سایر محصولات مسی دیگر به دست آمده است. این مواد را باید در کوره با دمای 1100 درجه سانتی گراد حرارت دهید تا مواد کاملا ذوب شوند، سپس مواد مذاب مسی را در داخل قالب‌های مخصوص بریزید.

2. آماده‌سازی قالب

تمامی محصولات مسی نیاز به یک قالب مستحکم و مقاوم دارند تا مس را از طریق آن فرم دهند. جنس این قالب‌ها از فولاد است.

ساخت ظروف مسی

3. تهیه گرده مسی

گرده مسی به ورقه‌های دایره‌ای یا مربعی شکلی گفته می‌شود که این ورقه‌ها در سایزبندی‌های مختلف می‌باشد و از آن برای ساخت محصولات مسی به کار می‌رود.

4. خمکاری (خمکاری گرده)

در این مرحله از ساخت ظروف مسی، از طریق دستگاه‌ها و قالب‌های فولادی خم می‌شود. سپس محصول موردنظر را با اسید شستشو دهید و دو مرتبه به صورت چرخشی آن را روی حرارت قرار دهید.
در اثر این حرارت پودر لحیم به آن اضافه می‌شود تا موجب سیاه شدن و کدر شدن رنگ ظروف مسی‌ نشود.

5. چکش کاری

در این مرحله از ساخت ظروف مسی که توسط میسگر مجرب و ماهر محصول مورد نظر چکش کاری می‌شود.

بازار فروش ظروف مسی

6. کنده کاری

کنده کاری یکی دیگر از مراحل ساخت ظروف مسی است که یک طرح بر روی سطح بیرونی محصول کنده کاری می‌شود.

7. قلع کاری

بعد از فرایند چکش کاری و کنده کاری نوبت به سطح داخلی محصولات مسی می‌رسد که به قلع‌اندود کردن یا سفید کردن ظروف مسی معروف است تا مس با مواد غذایی ترکیب نشود و موجب مسمومیت در افراد نگردد. در ابتدای امر بایستی پنبه را به قلع آغشته کنید، سپس به بدنه و سایر قسمت‌های ظرف بکشید.

8. پرداخت

بعد از فرایند قلع کردن ظروف مسی آن‌ها را داخل آب خنک قرار دهید؛ سپس آبکشی کنید تا پودر لحیمی که روی آن ایجاد شده است را کاملا از بین ببرد. از دیگر مراحل ساخت ظروف مسی پرداخت است به این صورت که سطح خارجی محصول را به طور کامل پرداخت می‌کند.
سپس با بررسی شکل ظاهری، از بین بردن ایرادات و مشکلات در نهایت باعث براق شدن و درخشان شدن آن گردد.

9. مونتاژ کردن دیگر اجزا

بعضی از محصولات و اقلام مسی از اجزای مختلفی از قبیل درب، دستگیره و غیره تشکیل شده‌اند که بعد از تکمیل بدنه اصلی محصول دستگیره یا درب بر روی آن نصب می‌شود.

10. بررسی نهایی و بسته‌بندی

آخرین مرحله نحوه ساخت ظروف مسی بررسی و چک کردن نهایی و بسته‌بندی برای فروش به بازار است. در این مرحله نخست محصول موردنظر یک بار از لحاظ کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت‌عدم مشکل بسته‌بندی خواهد شد.
در پایان بعد از فرایند بسته بندی ظروف مسی، به بازار فروش عمده ظروف مسی عرضه می‌شوند.

ساخت ظروف مسی

از دیرباز به علت نبود ابزارها و تجهیزات مناسب، اغلب میسگران مجبور بودند که ظروف مختلف برای مصارفی مانند پخت و پز، نوشیدنی، پذیرایی، دکوری و غیره را با دست‌های توانمند و هنرمند خود تولید کنند.

یکی از مشکلاتی که در هنگام ساخت ظروف مسی در قدیم به وجود می‌آمد این بود که ورقه‌های مسی از یکدیگر جدا بودند و در حین کار کردن، ظاهر نامناسبی داشتند به نحوی که محل ورقه‌ها و جوش‌ها کاملا مشخص بود.

خوشبختانه امروزه پیشرفت‌های زیادی در این حوزه شده است و دیگر مسگران مجبور نیستند که با دست خود ظروفی را خلق کنند بلکه به راحتی با استفاده از ابزارها و تجهیزات پیشرفته و تخصصی می‌توان محصولات مسی زیبا با طرح و نقش منحصر به فردی از طریق دستگاه ‌های خم کننده تولید نمود تا بتوان خروجی بهتری ارائه کرد.

در واقع اگر بخواهیم مهم‌ترین تفاوت محصولات مسی از گذشته با به امروز را شرح دهیم باید گفت که در قدیم بدنه این محصولات صاف و یکدست نبوده در حالی که امروزه با استفاده از ابزارآلات و وسایل مناسب این محصولات به صورت یکدست و هماهنگ تولید می‌شوند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.