سفید کردن ظروف مسی

روش‌های سفید کردن ظروف مسی را به ترتیب در این گفتار بیان می‌کنیم تا شما به راحتی بتوانید آموزش بگیرید و برای ظروف مسی خودتان انجام دهید.

روش‌های سفید کردن ظروف مسی

پس از اینکه ظروف مسی را از فروشگاه‌ها و یا مراکز معتبر فروش عمده ظروف مسی خریداری می‌کنید به مرور زمان رنگ ظروف مسی تغییر می‌کند که با استفاده از روش‌های آسان می‌توانید ظروف مسی را مثل روز اول کنید.
روش‌های سفید کردن ظروف مسی عبارتند از:

  1. شستن مس
  2. استفاده از سرکه، نمک و آرد
  3. ترکیب لیمو و نمک
  4. کمک گرفتن از سرکه و جوش شیرین
  5. استفاده از سس گوجه فرنگی
  6. محلول جوش شیرین و لیمو
  7. جوشاندن محلول سرکه و نمک
  8. استفاده از لیموترش

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. شستن مس

اولین مرحله برای سفید کردن ظروف مسی شستن مس است. ظروف مسی را با آب و مایع ظرفشویی با یک اسفنج نرم به آرامی شستشو دهید.
این کار موجب خواهد شد تا هر گونه گرد و غبار یا کثیفی بر روی ظروف وجود دارد کاملا از بین برود. به دلیل وجود اکسید لایه‌ای که به طور طبیعی بعد از مدتی بر روی فلزاتی مانند مس، نقره و برنج می‌نشیند را کاملا از بین می‌برد.
در واقع این واکنش کاملا طبیعی است و با گذشت زمان به دلیل مواجه با شرایط آب و هوایی رخ می‌دهد. برای پیشگیری از اکسید و لکه دار شدن ظروف مسی بهتر است است که آن هر 6 ماه یکبار با پاک کننده‌های مخصوص مس، آن‌ها را تمیز کنید.

تمیز کردن مس با دستمال خشک

2. سفید کردن مس با استفاده از سرکه، نمک و آرد

یکی از روش‌های سفید کردن ظروف مسی ترکیب سرکه، نمک و آراد است. نمک موجود در این ترکیب به دلیل خاصیت اسیدی سرکه کمک می‌کند تا از سطح زنگ زده ظرف عبور کند.

نمک به عنوان یک عامل سایش را دارد در حالی که عنصر جادویی این ترکیب آراد است. آرد تاثیر سایندگی را ایجاد می‌نماید و در نهایت منجر به درخشش و براقیت ظروف مسی خواهد شد.
ابتدا آرد را داخل یک ظرف بریزید به همان میزانی که آرد برداشتید به همان اندازه هم نمک اضافه کنید. سپس سرکه را هم به همان اندازه به سایر مواد اضافه کنید. هر سه مواد را بایکدیگر ترکیب کرده تا حالت خمیر مانندی به وجود آید.

توجه کنید که این مواد کاملا با یکدیگر ترکیب شوند.

در مرحله بعدی سطح ظرف مسی را با ترکیبات فوق کاملا آغشته کنید. بعد از انجام این مراحل نیم ساعت زمان دهید. بعد از گذشت 30 دقیقه با استفاده از یک حوله یا دستمال خمیر را از روی ظرف مسی کاملا پاک کنید؛ سپس شاهد تمیز شدن لکه‌ها شوند و درخشش اولیه به ظرف برگردد.

3. روش لیمو و نمک

مرحله بعدی برای سفید کردن ظروف مسی استفاده از لیمو و نمک است. با توجه به اینکه لیمو خاصیت اسیدی دارد بهترین ماده برای از بین بردن لکه‌ها بر روی ظروف مسی است.

ترکیب لیمو همراه با نمک می‌توانید هر نوع لکه و تیره‌گی را از روی سطوح به خوبی پاک کند و منجر به سفیدی و درخشش ظروف گردد. در ابتدا لیمو را نصب کنید سپس آن را داخل ظرف نمک فرو کنید.
به نحوی که سطح آن کاملا با نمک آغشته شود. لیمویی که آغشته به نمک شده است را بر روی سطح مسی بکشید تا رنگ ظروف شما براق شود.

دقت کنید که لیمو باید آغشته به نمک باشد این کار را چندبار تکرار کنید تا سیاهی‌ها کاملا از روی ظرف از بین بروند بعد از پاک کردن لکه‌ها سطح ظرف مسی را با حوله تمیز کنید. در مرحله پایانی سطح ظرف را با یک دستمال خشک تمیز کنید تا شاهد سفید شدن ظروف مسی خود شوید.

4. کمک گرفتن از سرکه و جوش شیرین

از دیگر مراحل سفید کردن ظروف مسی، استفاده از سرکه و جوش شیرین است. داخل یک ظرف مقداری سرکه و جوش شیرین اضافه کنید، سپس آن‌ها را با هم مخلوط کنید ظروف مسی را با مخلوط سرکه و جوش شیرین پوشش دهید.
منتظر بمانید تا خمیر به مدت نیم ساعت روی ظرف باقی بماند. سپس با یک دستمال پارچه‌ای روی سطح ظرف بکشید.

5. استفاده از سس گوجه فرنگی

همانطور که می‌دانید سس گوجه فرنگی از ترکیب نمک و سرکه درست می‌شود و به دلیل وجود این دو ماده می‌تواند برای سفید شدن ظروف مسی بسیار موثر باشد.
سپس با ترکیب موم عسل و روغن زیتون می‌توانید ظروف مسی را براق و درخشان کنید. در ابتدای امر ظروف مسی را آغشته به سس گوجه فرنگی کنید و به مدت یک ساعت زمان دهید که در همان وضعیت بماند. سپس با استفاده از یک دستمال تمیز سس را از روی ظرف پاک کنید.

در مرحله بعد یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری موم عسل را با هم ترکیب کنید.

برای استفاده بهتر است موم را داخل مایکروفر یا روی اجاق گاز قرار دهید تا کمی نرم شود. دقت کنید که موم به سرعت سفت می‌شود به همین دلیل باید روغن زیتون را سریع به آن اضافه کنید.

سپس سطح ظرف را کاملا با این ترکیب پوشش دهید. برای انجام این کار از یک قلم مو یا پارچه کتان کمک بگیرید. این عمل را تا جایی انجام دهید که باعث سفید شدن ظروف مسی شود.

تمیز کردن مس با سس گوجه فرنگی

6. استفاده از جوش شیرین و لیمو

یکی از روش‌های سفید کردن ظروف مسی استفاده از ترکیب جوش شیرین و لیمو است این ترکیب بسیار موثر است. لیمو به دلیل داشتن خاصیت اسیدی داخل سطح ظرف نفوذ می‌کند.

نخست مقداری جوش شیرین را داخل ظرف بریزید، سپس روی آن لیمو بریزید تا حالت خمیری به خود بگیرد. به مدت نیم ساعت زمان دهید تا روی ظرف باقی بماند. سپس با استفاده از یک دستمال خشک سطح کار را تمیز کنید.

7. ترکیب سرکه و نمک

یکی از روش‌های سفید کردن ظروف مسی استفاده از ترکیب سرکه و نمک است برای این کار تمامی بخش‌های داخلی و خارجی ظرف را به سرکه آغشته کنید. سپس روی ظرف نمک بپاشید.

با کمک یک دستمال خشک سطح ظرف را تمیز کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا لکه و سیاهی‌های روی بدنه ظروف کاملا از بین بروند. در پایان ظرف را آبکشی کنید. سپس با یک دستمال نرم ظرف را خشک کنید و داخل کابینت قرار دهید.

8. جوشاندن محلول سرکه و نمک

جوشاندن محلول سرکه و نمک یکی از مراحل سفید شدن ظروف مسی است در ابتدای امر قابلمه مسی را روی اجاق بگذارید. سپس با یک فنجان سرکه سفید و یک قاشق غذاخوری نمک مقداری آب داخل قابلمه بریزید.

هنگامی که این محلول به نقطه جوش رسید ظروف مسی را داخل قابلمه قرار دهید. منتظر بمانید تا تمامی جرم‌ها و سیاهی‌های روی ظروف مسی کاملا از بین بروند.

در صورتی که در طی فرایند جوشیدن سطح آب کاهش پیدا کرد می‌توانید مجدد مقداری آب به محلول اضافه کنید.

نکته مهمی که وجود دارد این است که شما باید منتظر بمانید که ظروف مسی کاملا سرد شوند. در مرحله بعدی ظروف را با مایع ظرفشویی بشویید و سپس آبکشی کنید.

تمیز کردن مس با لیموترش

10. استفاده از لیموترش

مرحله بعدی برای سفید شدن ظروف مسی استفاده از لیموترش است. لیمو به دلیل خواص اسیدی قوی که دارد گزینه مناسبی برای از بین بردن کثیفی‌ها و جرم‌ها است.
اغلب مردم برای تمیز کردن اشیاء و زیورآلات و جواهرات فلزی خود از لیموترش استفاده می‌کنند تا درخشش و براقیت اولیه خود را مجدد به دست آورند. برای استفاده از این روش بایستی از دو عدد لیمو ترش را از وسط نصف کنید و آن‌ها را روی ظروف مسی بکشید.

هنگامی که تیرگی‌ها و کثیفی‌ها را از روی سطوح مسی پاک شدند می‌توانید ظرف را شستشو دهید و در پایان آبکشی کنید و با استفاده از یک دستمال تمیز آن را خشک کنید.

11. استفاده از اسید سولفوریک

یکی از بهترین روش‌های سفید کردن ظروف مسی استفاده از اسید سولفوریک است. در نظر داشته باشید که این اسید در برخورد با سایر فلزات احتمال دارد که صدمات و آسیب‌های جدی اعم از لکه و سوراخ به آن‌ها وارد کند.

از همین رو استفاه از این روش نیاز به دقت و احتیاط بالا دارد. استفاده کردن از اسید سولفوریک برای تمیز کردن سایر ظروف فلزی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

لازم است هنگام استفاده کردن از این محلول حتما از دستکش استفاده کنید. سپس ظروف مسی را به صورتی که قسمت داخلی آن با اسید در تماس نباشد داخل محلول بگذارید. هنگامی که جوشیدن محلول در اثر مواجه شدن با مس به پایان رسید باید ظروف مسی را آبکشی کنید.

بعد از شستن ظروف مسی آن‌ها را در یک محیط خشک و خنک قرار دهید تا مانند روز اول کاملا شفاف و درخشان شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.