قابلمه مسی

آیا مصرف ظرف مسی برای نوزاد منجر به بهبود رشد و عملکرد سیستم ایمنی بدن آن می‌شود؟ در خرید لوازم و وسایل موردنیاز برای سیسمونی نوزاد در ابتدا، از یک دست قابلمه بر روی سرویس نوزاد، استفاده می‌شود.

در سال‌های گذشته، بیشترین جنسی که برای خرید قابلمه سرویس نوزاد مورد استفاده قرار می‌گرفت، قابلمه‌های تفلون بود. اما در سال‌های اخیر، به دلیل، بیان تمامی ویژگی‌ها و خواص قابلمه مسی، خرید سرویس قابلمه مسی برای نوزاد نیز به شدت رواج یافته است و فروش بالایی در مراکز پخش عمده ظروف مسی پیدا کرده است.

البته قبل از خریداری از هر نوع وسیله نوین و مدرن، در هر شکل، باید اطلاعات خود را در رابطه با مفید بودن آن برای بدن و سلامتی خود در نظر داشته باشید.
استفاده از ظرف‌های آلومینیومی و چدنی، به دلیل وجود عنصر فلزات سنگین در ساختار خود، بر روی سیستم عصبی نوزادان، اثرات نامطلوبی را از خود بروز می‌دهند.

به همین دلیل، به هیچ عنوان استفاده از ظرف‌های آلومینیومی و همین طور چدنی برای نوزادان توصیه نمی‌شود. برخورداری از ظرف‌های لعابی برای نوزادان و استفاده از آن‌ها، منجر به بروز آسیب و صدمه به کلیه و کبد نوزاد می‌شود.

از فلزاتی که قابلیت مصرف آن برای نوزادان به شدت نکوهش شده است؛ برخورداری از ظرف‌های لعابی است.

البته استفاده از ظروف مسی برای نوزاد، مناسب‌تر از ظرف‌های دیگر است. ظرف مسی، از جمله ظرف‌هایی است که در برابر حرارت از خود واکنش نشان می‌دهد.
البته اثرات آن در برابر حرارت، بر روی طبخ غذا برای نوزاد وجود دارد.

سه عدد ظرف مسی

بیماری‌هایی که امکان بروز آن برای نوزادان در زمان استفاده از ظرف مسی بدون لعاب وجود دارد شامل موارد زیر است:

  • مسمومیت برای نوزاد
  • بروز حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال و سردرد
  • افسردگی برای نوزاد
  • بی خوابی
  • بیش فعالی
  • مختل سازی کبد نوزاد

برخورداری از ظرف‌های مسی که لعاب مناسب و استانداردی ندارند می‌توانند در مجاورت با هوا، اکسید شوند. البته ظرف قدیمی و کهنه مسی بدون لعاب، در قرارگیری خود با هوا، به رنگ سبز و خاکستری در می‌آید.

فاکتور تغییر رنگ و حالت برای ظرف مسی، منجر به بروز مشکلات برای سلامتی بدن نوزاد می‌شود. استفاده از یک لایه فلز و یا قلع، به عنوان پوشش دهنده سطح ظرف‌های مسی برای نوزادان و کودکان، بسیار کاربردی و مفید می‌باشد.

فلزی که می‌توان از آن به عنوان پوشاننده سطح ظرف مسی استفاده کرد شامل موارد زیر است:

  • قلع
  • استیل
  • نیکل

البته به صورت عامیانه، قسمت سفید شده در داخل ظرف مسی را به عنوان پوشش دهنده آن در نظر می‌گیرند.
عدم وجود عایق استاندارد در داخل ظرف مسی برای نوزاد، در طولانی مدت، بر روی اندام‌های نوزاد به خصوص کبد آن تاثیرات نامطلوبی را از خود به جا می‌گذارد.

خوراکی در کاسه مسی

ساختار قلع اندود برای ظرف مسی، باید بدون سرب انجام شود. البته فاکتور قلع اندود سازی برای قابلمه مسی، باید به صورت اصولی و استاندارد انجام شود.
جمع شوندگی سرب در ساختار کبد نوزاد، مسمومیت‌های خطرناکی را در طولانی مدت به وجود می‌آورد. این مشکلات می‌تواند شامل موارد زیر برای نوزاد باشند که عبارتند از:

  • بروز مشکل برای سیستم عصبی
  • مغز و استخوان

به طور قطع به یقین، کبد نوزادان توانایی زیادی در برابر این نوع از بیماری‌ها ندارد. بنابراین استفاده متداول از ظرف مسی بدون پوشش بندی استاندارد برای نوزادان، مرگ خاموش را در طولانی مدت در پی دارد.

ظرف مسی به عنوان یک رسانای حرارت بسیار فوق العاده عمل می‌کند. در زمان استفاده از این مدل از ظرف، میزان حرارت موجود در تمامی قسمت‌های آن به یک شکل پخش می‌شود.

به این خاطر، در زمان بهره‌مندی از روغن موجود در داخل ظرف مسی، به هیچ عنوان به روغن آن آسیبی زده نمی‌شود. بنابراین بهترین حالت ممکن برای استفاده از حرارت برای ظرف مسی، حرارت متعادل و یا کم است.
حرارت بیش از اندازه برای ساختار روغن در داخل ظرف مسی، منجر به آسیب رسانی به ساختار روغن می‌شود.

هنگام آشپزی در ظروف مسی ابتدا باید از مواد غذایی که حالت اسیدی و ترش دارند را مورد استفاده قرار نداد. این مواد در ظرف مسی، مشکلات زیادی را به وجود می‌آورند.

بروز خراشیدگی و وجود مواد مسی بیش از اندازه در ساختار آن، برای بدن نوزاد مفید نیست. بدن نوزاد، به راحتی نمی‌تواند درصد بالایی از کلسیم و آهن را دریافت نماید.

کبد نوزاد به شدت دچار مسمومیت و مشکلاتی از این دست می‌شود. در زمان استفاده از ظرف مسی، ابتدا باید از قاشق‌های چوبی و پلاستیکی استفاده کرد. این دو مدل از قاشق، عدم خراشیدگی بر روی فلز مس را به وجود می‌آورند. عدم خراشیدگی بر روی ظرف‌های مسی، منجر به افزایش دوام و ماندگاری آن‌ها در طولانی مدت می‌شود.

انواع قابلمه و ظرف مسی

ظرف مسی نوزاد، به هیچ عنوان نباید بر روی حرارت مستقیم قرار بگیرد و یا این که بعد از گذشت مدت زمانی از دیدن حرارت بر روی آن، در داخل آب سرد قرار بگیرد. برخی از افراد، بلافاصله بعد از استفاده از ظرف مسی و حرارت موجود برای آن، به سرعت با شدت داغی آن را در داخل فریزر قرار می‌دهند.

ابتدا باید اجازه داد که ظرف مسی موردنظر با حرارت بالا، به آهستگی شروع به خنک شدن داشته باشد. به این صورت، به سادگی درجه حرارت موجود در ساختار ظرف‌های مسی، کاهش پیدا می‌کند و قلع آن‌ها از بین نمی‌رود.

از جمله تاثیرات مثبتی که ظرف مسی بر روی غذای کودکان و یا نوزادان دارد، خوش طعم و مزه سازی غذا است. بنابراین غذا در ساختار ظرف مسی، به هیچ عنوان، ساختار مزه و طعم خود از دست نمی‌دهد.

از باور‌های اشتباه در رابطه با عموم مردم، در زمان گذشته و به امروز، استفاده از ظرف مسی، برای نوزاد، عدم خراشیدگی و آسیب به آن است. استفاده از ظرف تفلون و بهره‌مندی مجدد از آن، مشکل آفرین و سرطان زا است.

به همین دلیل، برخورداری از ظرف تفلون به شکل مجدد، مشکلات زیادی را برای سلامتی بدن انسان فراهم می‌آورد. این نکته همواره در رابطه با ظرف مسی نیز باید مدنظر قرار بگیرد.
بعد از گذشت زمان در استفاده از ظرف مسی، ابتدا باید نسبت به تمیزکاری آن اقداماتی را انجام داد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.