انواع ظروف مسی کاربردی

انواع ظروف مسی کاربردی نسل به نسل بین خانواده‌های ایرانی چرخیده است. ظرف مسی، بهترین رسانا از جهت گرما است. بنابراین در برابر ظرف‌های استیل و شیشه‌ای، میزان گرمای دو برابری از خود به نمایش می‌گذارد.

از جمله فرایند‌هایی که بر روی ظرف مسی باید انجام شود نسبت به صیقل کاری و رسیدگی به آن است. البته ظرف مسی، به دلیل آزاد سازی یون مس در غذا، باید به همراه یک لایه قلع یا فولاد به صورت ضد زنگ، پوشانده شود.

بنابراین بعد از انجام شستشو، به سادگی و با سرعت بیشتری، خشک می‌شود. البته این مدل از ظرف مسی، اگر به درستی قلع اندود نشوند در طولانی مدت آسیب‌های زیادی را به بدن انسان وارد می‌سازند. البته وجود مقادیر زیادی از سرب در ساختار ظرف مسی، مشکلات زیادی را برای انسان به وجود می‌آورد.

وجود بیش از اندازه یون در مس، در طولانی مدت، منجر به مسمومیت و بروز بیماری در کبد می‌شود. البته با غلظت اندکی وارد سیستم مغز، قلب و کلیه و عضلات انسان می‌شود.
استفاده از مواد اسیدی و ترش، از دشمنان اصلی برای ظرف مسی می‌باشند.
آشپزی در ظروف مسی از گذشته و تا به امروز، مورد استقبال و مصرف قرار می‌گرفتند. با این حال، سینی مسی، جایگاه ویژه‌ای را در بین مصرف کنندگان به خود اختصاص داده بود.

سینی مسی

انواع ظروف مسی کاربردی در بازار

انواع ظروف مسی کاربردی در بازار عبارتند از:

  1. ظروف مسی کاربردی به صورت دکوراتیو
  2. سینی مسی
  3. قابلمه‌های مسی
  4. دمنوش مسی
  5. انواع پیمانه مسی برای ادویه
  6. کتری مسی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. ظروف مسی کاربردی به صورت دکوراتیو

برخی از ظرف‌های مسی کاربردی دارای ساختار دکوراتیو به خود می‌باشند. هنوز نیز از ساختار این مدل از ظرف، برای آشپزخانه‌هایی که دارای سرآشپزان حرفه‌ای می‌باشند استفاده می‌شود.

البته هزینه خرید ظرف‌های مسی کاربردی مانند قابلمه برای آشپزخانه، اندکی هزینه بر و قیمت زیادی را نسبت به ظرف‌های دیگر به خود اختصاص می‌دهد. در بازار پخش عمده ظروف مسی دسته‌های متعددی از ظرف مسی وجود دارد که در زمان خرید باید به آن‌ها دقت داشت.

از جمله ظرف‌های مسی با ساختار مس، اما تنها رنگ آن‌ها به صورت مسی است. البته برای تهیه ظرف مسی، حتمأ باید به بازار مسگر‌ها سر بزنید.
بهره‌مندی از این بازار، رونق گذشته خود را از دست داده است. بسیاری از حجره‌ها به شدت تعطیل شده‌اند.

سینی مسی

2. سینی مسی

یکی از انواع ظروف مسی کاربردی سینی مسی است. سینی مسی، از قدیمی‌ترین و کهن‌ترین نوع ظرف است.

البته در صورت قرارگیری هر نوع ظرف دیگری در داخل سینی، وزن آن افزایش می‌یافت.

اما برای ساخت سینی مسی امروزی، وزن زیادی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود. سینی‌های مسی با ساختار نوین، وزن بسیار اندکی نسبت به سینی‌های گذشته دارند.
البته برند‌های متفاوتی در ساخت ظرف مسی، اقدامات اولیه‌ای را انجام داده‌اند که هر کدام از آن‌ها ساخت گوناگونی را به خود اختصاص می‌دهند.

3. دمنوش مسی

این روز‌ها، بیشتر افراد، به جای نوشیدن چای، تمایل زیادی به مصرف دمنوش‌های سنتی دارند. دمنوش‌هایی که برای سلامتی بدن انسان، به شدت مفید می‌باشند.

داشتن یک میز، با طرح مسی برای بخشی از خانه بسیار بی نظیر است. بنابراین قرارگیری دمنوش مسی بر روی آن، زیبایی دو چندانی را برای ساختار محیط به وجود می‌آورد.

دمنوش مسی، دارای یک فیلتر یا تفاله گیر می‌باشد. این بخش برای قرارگیری انواع گیاهان مناسب خشک، برای تهیه دمنوش است.

4. قابلمه‌های مسی

برای تهیه مربا قابلمه‌های مسی کاربرد بسیار زیادی داشتند. قبل از تهیه مربا در ساختار داخلی ظرف مسی، ابتدا قسمت داخلی آن را سفید می‌کنند.
با سفید کاری قسمت داخلی قابلمه، رنگ بهتر و زیبا‌تری برای مربا به وجود می‌آمد.
البته بیشتر قدیمی‌تر‌ها، که از قابلمه مسی استفاده کرده‌اند، به این نکته رسیده‌اند که تمیزی و روشنی قسمت داخلی قابلمه بر روی خوش رنگی مربا بی تاثیر نیست.

مربا در ظرف مسی

5. انواع پیمانه مسی برای ادویه

در زمان استفاده از ادویه، به خصوص ادویه‌هایی که میزان رنگ دهی آن‌ها بیشتر از سایر ادویه‌ها است، بیشتر قاشقک‌های مورد استفاده برای این کار، از جنس پلاستیک است.

بنابراین پلاستیک، میزان رنگ دهی ادویه را در یک زمان مشخص، به خود جذب می‌کند. برای جلوگیری از رنگ دهی ادویه به ساختار قاشقک‌های پلاستیکی، باید به صورت مداوم آن‌ها را شست. برای جلوگیری از بروز این مشکل، بهره‌مندی از پیمانه‌های مسی، انتخاب بسیار مناسب و شایسته‌ای است.

پیمانه‌های مسی، هیچ نوع رنگی را از ادویه‌های رنگی مانند زردچوبه به خود نمی‌گیرند. بنابراین راحتی کار برای بهره‌مندی از ادویه، به همراه، قاشق‌های مسی است.

البته ساختار قاشق مسی، در نوع تولید آن متفاوت است. برخی از پیمانه‌های که با ساختار مسی تولید می‌شوند دارای دو سر قاشقی می‌باشند.
یعنی از هر دو سر می‌توان به صورت بهینه استفاده کرد.

6. کتری مسی

در میان تمامی ظرف‌های مسی کاربردی، نباید کتری مسی را فراموش کرد. کتری مسی، دارای وزن بسیار بیشتر و همین طور جنس متفاوتی نسبت به ظرف‌های دیگر دارد.

البته این روز‌ها، ظرف‌های مسی از نوع کتری یا هر ساختار دیگری، وزن زیادی ندارند. وزن اندک ظرف مسی، به دلیل میزان مس کمتری در ساخت ظرف است.

آب در داخل کتری مسی، نسبت به سایر فلزات، با سرعت بیشتری داغ می‌شود و به نقطه جوش می‌رسد. بنابراین وجود کتری مسی برای هر آشپزخانه‌ای، یک امر ضروری و مورد نیاز است.

البته برخی از وسایل و اکسسوری‌ها، تنها لعاب مس را به خود گرفته‌اند و در آن‌ها از مس خالص استفاده نشده است. به طور مثال، سطل زباله‌هایی با ساختار مسی شکل در بازار وجود دارند.

بنابراین در ساختار این مدل از سطل زباله، از مس استفاده نشده است. تنها متریال مس گونه‌ای با لعاب مسی بر روی آن استفاده شده است.

از یک روکش بسیار نازک بر روی ساختار سطل زباله مسی بهره برده‌اند. پارچ و لیوان مسی، یک وسیله کاربردی از زمان گذشته تا به امروز، برای مصرف انسان بوده است.

بهترین نقطه شروع استفاده از ظروف مسی و کاربرد آن‌ها، پارچ و لیوان مسی است. پارچ و لیوان مسی، برای خنک سازی آب بسیار مفید است.

فواید نوشیدن آب در ظرف مسی فوق‌العاده است، آب در پارچ مسی، میزان خنکی خود را حفظ می‌کند. بنابراین استفاده از پارچ و لیوان مسی در تابستان، یک انتخاب شایسته است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.