مراقبت از ظرف مسی

مراقبت از ظرف مسی به دلیل حساسیت عنصر مس در ساختار آن، روش‌های خاصی دارد. برای ماندگاری طولانی مدت نسبت به استفاده از ظرف مسی، باید نسبت به نگهداری از آن دقت داشت.

البته ظرف مسی به صورت تزئینی، نیاز به مراقبت‌های خاصی ندارد. بیشتر ظرف‌های تزئینی، به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما ظرف‌های مصرفی از نوع مسی، در برابر هر نوع مواد و همین طور آب قرار می‌گیرند.

تمیزکاری متفاوتی برای ظرف مسی وجود دارد. ظرف مسی، نسبت به ظرف‌های دیگر ساخت متفاوت و هزینه بیشتری را در زمان خرید از فروشگاه‌های فروش عمده ظروف مسی می‌طلبد.

ساختار مس، دارای انعطاف و نرمی بسیار زیاد است. نرم و منعطف بودن بیش از اندازه برای مس، منجر به بروز خراش بر روی سطح آن می‌شود. در زمان استفاده از ظرف مسی، نباید بر روی آن فشار زیادی آورده شود.

امکان استفاده از ظرف مسی در سطح داخلی آن، ایجاد لکه‌های سیاه است.

سیاه شدن ظرف مسی دلایل مختلفی دارد، وجود هر نوع لکه سیاه، در بخش داخلی ظرف مسی، به دلیل بروز خاصیت قلع اندود آن است. بنابراین این میزان از سیاهی رنگ در ساختار ظرف مسی، برای سلامت مصرف کننده غیر مفید نیست.

در زمان عدم استفاده از ظرف مسی، باید برای نگهداری و مراقبت آن، باید در مکان خشک نگهداری کرد. برای تمیزکاری ظرف مسی، می‌توان به روش سنتی این کار را انجام داد.

قابلمه مسی

مراقبت از ظرف مسی

برای مراقبت از ظرف مسی ابتدا باید به کمک محلول آب لیمو و نمک به کمک یک اسفنج نرم، فرایند تمیزکاری را انجام داد. البته دقت خود را بر روی استفاده از اسفنج و پارچه نرم داشته باشید.

با این کار، به سرعت می‌توان فرایند تمیزکاری را انجام داد. به کمک یک اسفنج یا پارچه زبر، به هیچ عنوان برای تمیزکاری ظرف مسی اقدام نکنید.
ظرف مسی، دارای روکش قلعی می‌باشد. بنابراین اقدام به شستشوی آن، مناسب نیست. شستشوی ظرف مسی قلع اندود، منجر به آسیب به پوشش آن می‌شود.

برای تمیزکاری ظرف مسی با پوشش قلع اندود، ابتدا باید از یک پارچه تمیز استفاده کرد. برخورداری از یک پارچه تمیز، مناسب برای تمیزکاری ظرف مسی است. برای شستشو ظرف مسی، باید از آب گرم، به همراه پارچه و یا خاکستر یا ماسه نرم استفاده کرد.
البته بهره‌مندی از پودر لباسشویی به صورت دستی، نیز مناسب برای شستشو ظروف مسی است. البته نباید از شوینده‌ها با قدرت تمیز سازی بالا، استفاده کرد.
این نوع شوینده‌ها بر روی ساختار ظرف مسی تاثیرات بدی دارند. بنابراین در انتخاب نوع شوینده برای تمیزکاری ظرف مسی، دقت داشته باشید. در میان شوینده‌های مناسب برای شستشوی ظرف مسی، پودر لباسشویی دستی، گزینه استانداردی به نظر می‌آید.

ماهیتابه های آویزان مسی

شستشوی ظروف مسی

برای مراقبت از ظرف مسی باید روش‌های شستشوی آن را بلد باشید، در زمان شستشو و تمیزکاری برای ظرف مسی، نباید از ابزار‌های چوبی یا فلزی استفاده کرد. این نوع از ابزار، منجر به بروز خراش بر روی بدنه ظرف می‌شود.

در فاصله زمانی مشخص، بدنه ظرف مسی را به صورت منظم روکش بندی نمایید. روکش سازی برای بدنه ظرف مسی، به منظور سفید کاری آن است.
سفید کاری ظرف مسی، علاوه بر تمیزکاری آن، منجر به افزایش زیبایی آن می‌شود.

برای تمیزکاری ظرف مسی، در ابتدا، می‌توان از پماد براق کننده فلزات استفاده کرد. این نوع پماد، دارای ساختار شیمیایی است. البته مواد شیمیایی کاربردی در داخل آن، منجر به بروز مشکل برای سلامتی بدن و همین طور ساختار ظرف مسی ندارد.

بنابراین استفاده از پماد براق کننده برای ظرف مسی، از ویژگی علامت استاندارد برخوردار است. روش دوم، بهره‌مندی از سرکه سفید و نمک است. این دو ماده، مفید برای مراقبت از ظرف مسی است. سرکه سفید و نمک، دو ماده طبیعی برای تمیزکاری ظرف مسی است.
نکته جالب توجه در رابطه با تمیزکاری ظرف مسی، بهره‌مندی از سس کچاپ است. این مدل از سس، برای پاکسازی میزان آلودگی‌ها از سطح ظرف مسی، کاربرد دارد.

ظرف مسی

قلع اندود سازی ظروف مسی

از فاکتور‌های دیگر برای مراقبت از ظرف مسی قلع اندود سازی آن است. البته باید زمان مناسب برای این کار را اختصاص داد.

البته قلع اندود سازی ظرف مسی، در زمان نابودی مس در قسمت داخلی آن شکل می‌گیرد. زمانی که مس در قسمت داخلی آن، از بین رفت، زمان مناسب برای قلع اندود سازی آن است.

برای اولین بار، در زمان استفاده از ظرف مسی، باید مقداری شیر در داخل آن جوشانده شود. با جوشاندن مقداری شیر در داخل ظرف مسی، منجر به عدم سیاه شدن و به نوعی نیز منجر به ضدعفونی سازی ظرف مسی می‌شود.

البته با جوشاندن شیر در داخل ظرف مسی، حتمأ شیر آن را دور بریزید. شیر جوشانده در ظرف مسی برای اولین بار، قابل به مصرف نیست.

بهره‌مندی از ظرف مسی قلع اندود، به هیچ عنوان خطری در خود ندارد. بنابراین برای بدن نیز به شدت مفید است. در صورت نابود سازی قلع در ساختار ظرف مسی و نگهداری غذا در آن، منجر به اکسید سازی داخلی آن می‌شود.

تولید زنگار مس، که رنگ آن سبز است؛ در ظرف مسی اتفاق می‌افتد. برای از بین بردن زنگار ظرف مسی، باید آن را قلع اندود سازید.
زنگار در ظرف مسی، منجر به بروز مسمومیت در بدن افراد می‌شود.

در غیر این صورت، هیچ ضرر دیگری در بروز زنگار در ظرف مسی وجود ندارد. در زمان پخت و پز، بهره‌مندی از غذای‌های ترش و اسیدی و استفاده از ظرف مسی برای پخت آن، هیچ مشکلی ندارد. البته نگهداری طولانی مدت غذا در ظرف مسی، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.