باورهای اشتباه در مورد ظروف مسی

باورهای اشتباه در مورد ظروف مسی در بین مردم رواج یافته است. از گذشته تا به امروز ظروف مسی و استفاده از آن در بین ایرانیان بسیار پرطرفدار بوده است. در حالی که در گذشته شیوه استفاده از این ظروف کاملا متفاوت بوده است.

باورهای اشتباه در مورد ظروف مسی

باورهای اشتباه در مورد ظروف مسی عبارت است از:

  1. ظروف مسی تامین کننده مس مورد نیاز بدن است
  2. بیمار شدن در اثر فقر مس
  3. پخت و پز در ظروف مسی
  4. قلع‌اندود کردن ظروف مسی
  5. مس و تاثیر آن بر روی کبد
  6. ظروف مسی به جای غذای دریایی
  7. شیر در ظروف مسی
  8. پخت و پز یا سرو غذاهای چرب در ظروف مسی
  9. خاصیت ضد میکروبی ظروف مسی
  10. سرب جایگزین قلع‌اندود کردن ظروف مسی
  11. ظروف مسی ظریف
  12. استفاده از ظروف مسی برای نوزادان

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. ظروف مسی تامین کننده مس موردنیاز بدن است

از آنجایی که برخی از افراد معتقد هستند که موارد مورد نیاز بدن ما صرفا از طریق طبخ و پخت مواد غذایی در ظروف مسی تامین می‌شود؛ لذا خوب است بدانید که بدن ما با از سایر مواد غذایی از جمله آجیل بو نداده، شکلات تلخ، جگر، حبوبات، قلوه، سویا و غلات سبوس دار مس مورد نیاز خود را تامین می‌کند.

2. بیمار شدن در اثر فقر مس

خاصیت ظروف مسی فوق‌العاده ست اما یکی از باورهای اشتباه در مورد ظروف مسی وجود دارد این است که شما با کمبود مس بیماری خواهید شد. در حالی که شما با مصرف سایر مواد غذایی در طول روز می‌توانید به میزان کافی از آنتی اکسیدان‌ها و سیتوکروم موجود در مس استفاده کنید.

در صورتی شما در اثر کمبود مس بیمار خواهید شد که فقط دلیل مادرزادی داشته باشد.

پخت و پز در ظروف مسی

3. پخت و پز در ظروف مسی

عدده‌ای از افراد بر این باور غلط اصرار دارند که پخت و پز در ظروف مسی موجب افزایش ارزش غذایی آن‌ها می‌شود. در حقیقت به دلیل وجود اکسید شدن مواد غذایی نظیر گوشت، یا ترشیجات با مس، ارزش غذایی کم خواهد شد و سبب مشکلات جدی در بدن وارد می‌شود.

4. قلع‌اندود کردن ظروف مسی

قلع‌اندود کردن ظروف مسی یکی دیگر از باورهای اشتباه در مورد ظروف مسی است که در مورد ظروف مسی وجود دارد.

برخی معتقد هستند با خرید ظروف مسی از مراکز معتبر فروش عمده ظروف مسی دیگر نیازی به پرداخت و تعمیر نیست بلکه بعد از استفاده‌های مکرر باید حتما سطح داخلی ظروف مسی قلع‌اندود گردد. با این کار از ورود مواد مضر به غذای در حال طبخ جلوگیری می‌شود.

5. مس و تاثیر آن بر روی کبد

مهم‌ترین وظیفه کبد نگهداری و جذب مس در بدن است. در طول روز کبد با مصرف غذاهای روزانه مقدار مورد نیاز خود را تامین می‌کند. در نتیجه شما با پخت و پز و سرو غذا در این ظروف بیش از اندازه نیاز خود این فلز را وارد کبد می‌کنید.

با این کار دچار بیمارهای کبدی مثل از کارافتادگی کبد خواهید شد که می‌تواند باعث مرگ افراد شود.

6. ظروف مسی به جای غذای دریایی

با توجه به اینکه غذاهای دریایی سرشار از مس هستند؛ لذا پزشکان در استفاده از غذاهایی دریایی توصیه‌هایی دارند. برخی بر این باور هستند که به دلیل گران بودن غذاهای دریایی می‌تواند به جای آن طبخ غذا را در ظروف مسی انجام داد.

در واقع ظروف مسی باعث اکسید شدن مواد غذایی می‌شود و هیچ نوع مس موردنیاز را در بدن ما تامین نمی‌کنند. در حالی که غذاهایی دریایی مس سالم را وارد بدن ما می‌کنند.

پخت و پز یا سرو غذاهای چرب در ظروف مسی

7. شیر در ظروف مسی

به دلیل وجود آنزیم‌هایی که در شیر وجود دارد هیچ نوع سازگاری با عناصر تشکیل دهنده مس ندارد. از همین رو تاکید می‌شود که از خوردن شیر گرم در ظروف مسی جدا خودداری کنید.

8. پخت و پز یا سرو غذاهای چرب در ظروف مسی

متاسفانه امروزه زیاد شاهد استفاده از ظروف مسی در رستوران‌ها و طبخ یا سرو غذاهای چرب مانند آبگوشت و کباب هستیم. در واقع یک هشدار بسیار جدی و مهم در استفاده از غذاهای چرب و طبخ آن‌ها در ظروف مسی وجود دارد که سبب کاهش ارزش غذایی خواهد شد.

9. خاصیت ضد میکروبی ظروف مسی

از دیگر باورهای اشتباه در مورد ظروف مسی خاصیت ضد میکروبی مس است. متاسفانه به دلیل ناآگاهی افراد طرح بازسازی دستگیره‌های بیمارستان‌ها و استفاده از ظروف مسی در بین مردم افزایش یافته است در حالی که این گفته هنوز به اثبات نرسیده است.

10. نگهداری مواد غذایی در ظروف مسی

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان برای نگهداری از مواد غذایی از ظروف مسی استفاده نکنید. زیرا مواد غذایی به مدت طولانی در این ظروف اکسید خواهند شد و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند.

سرب موجود در ظروف مسی

11. سرب جایگزین قلع‌اندود کردن ظروف مسی

در برخی از مواقع به جای قلع‌اندود کردن سطح داخلی ظروف مسی از سرب استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید سرب یکی از خطرناک‌ترین و آسیب‌زا‌ترین عناصر در سیستم عصبی انسان است.
در صورتی که وارد بدن شود می‌تواند تا سالیان سال تاثیرات جبران ناپذیری را بر روی سیستم عصبی و مغز و حتی استخوان‌ها بگذارد.

یکی از روش های تشخیص برای وجود سرب در ظروف قلع اندود شده این است که روی یک سمت ظرف را با کمی سرکه تمیز کنید. سپس یکی دو بلور “یدور دو پتاس” قرار دهید چند قطره آب به آن اضافه کنید. اگر ظرف موردنظر تغییر رنگ داد و زرد شد مطمئن شوید که در ظرف سرب استفاده شده است.

12. ظروف مسی ظریف

یکی از نکات فریب دهنده در هنگام خرید ظروف مسی شکل ظاهری این ظروف است. در حالی که برای خرید ظروف مسی باید به این مسئله دقت کنید که ظروف مسی برای پخت و پز به هیچ عنوان نباید نازک و ظریف باشد.

چون در اثر ظریف بودن ظروف مواد غذایی به راحتی اکسید می‌شوند و ارزش غذایی را به شدت کاهش می‌دهند. از نکات قابل توجه و ضروری در هنگام خرید ضخامت و قلع‌اندود شدن این ظروف است.

13. استفاده از ظروف مسی برای نوزادان

برخی از افراد معتقد هستند می‌توان با استفاده از ظروف مسی مواد مغذی به بدن نوزادان خود برسانید؛ ولی نمی‌دانند که اگر در این کار زیاده روی کنند می‌توانند باعث مسمومیت نوزاد شوند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.