پخت غذا در ظروف مسی

بایدها و نبایدهایی در مورد پخت غذا در ظروف مسی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد تا سلامتی را تحت تاثیر قرار ندهد. ظروف مسی و تمامی وسایل تزیینی مسی در فرهنگ و تمدن ما ریشه دارد.
مس یکی از فلزاتی است که بدن به آن نیاز دارد از همین رو برخی از پزشکان و طبیبان طب سنتی طبخ غذا در این ظروف را پیشنهاد می‌کنند.

غذاهایی که در ظروف نباید پخت

غذاهایی که در ظروف مسی نباید پخت شامل:

  • شیر
  • گوشت
  • غذاهای دریایی
  • گوجه فرنگی
  • سبزی‌ها با رنگ‌های تیره
  • غذاهای شیرین
  • نوشیدنی‌های طعم دار
  • غذاهای چرب
  • غذاهای ترش

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. شیر

وجود آنزیم‌ها و پروتئین‌های موجود در شیر به دلیل سرعت بالا با مس واکنش نشان می‌دهند؛ بنابراین برای گرم کردن یا سرو شیر نباید از ظروف مسی استفاده کرد.
پزشکان و متخصص مواد غذایی تاکید دارند که از سرو و نگهداری مواد غذایی در این ظروف تا حد امکان بپرهیزید.

2. گوشت

با توجه به اینکه گوشت در داخل بافت‌های خود چربی اشباع دارد نبایستی گوشت در ظروف مسی طبخ و سرو و حتی نگهداری شود. وجود چربی اشباع در گوشت به سرعت از طریق مس اکسید شده و آسیب‌های جبران ناپذیری را در طولانی مدت بر روی بدن بر جای خواهد گذاشت.

3. غذاهای دریایی

همانطور که می‌دانید غذاهای دریایی سرشار از مواد مغذی از جیوه و مس هستند. در صورتی که قصد داشته باشید که این مواد غذایی را در ظروف مسی طبخ کنید قطعا با اکسید شدن آن‌ها ارزش غذایی افت پیدا خواهد کرد و موجب ورد سموم خطرناک در بدن خواهد شد.

4. گوجه فرنگی

برای تمیز کردن سطح بیرونی مس از گوجه فرنگی یا رب استفاده می‌شود به دلیل واکنش سریع گوجه فرنگی با مس اتفاق خواهد افتاد. گوجه فرنگی با مس واکنش نشان می‌دهد و موجب اکسید شدن آن می‌شود نمی‌توان در ظروف مسی برای طبخ، سرو یا نگهداری کرد.

بارو غلط در مورد سرو گوجه فرنگی

5. سبزی‌ها با رنگ‌های تیره

سبزی‌ها با رنگ‌های تیره مثل اسفناج نباید در ظروف مسی طبخ کرد؛ زیرا این نوع سبزی‌ها به دلیل وجود آهن بالا به سرعت با مس واکنش نشان می‌دهند و عمل اکسیداسیون ایجاد می‌شود که ارزش غذایی این ماده غذایی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

6. غذاهای شیرین

استفاده از غذاهایی که در آن شکر استفاده شده است مانند شیرین پلو همراه با زعفران در اثر واکنشی که مس با این مواد غذایی بر روی حرارت پیدا می‌کند برای بدن مضر است.

7. نوشیدنی‌های طعم دار

مس تحت تاثیر طعم دهنده‌های شیرین از جمله شکر به سرعت واکنش می‌دهد. از همین رو با نوشیدن شربت زعفران، نعنا، سکنجبین و سایر شربت‌های دیگر در این ظروف باید جدا خودداری نمود.

8. غذاهای چرب

در سال‌های اخیر بعضی از رستوران‌ها و کافه‌های سنتی برای جذب کردن مشتریان خود به استفاده از ظروف مسی روی آورده‌اند.

از همین رو غذاهای سنتی مانند آبگوشت و انواع کباب‌ها را در ظروف مسی طبخ و سرو می‌کنند. نکته این که قابل توجه است زیبایی چشم نواز این ظروف است در حالی که نکات بهداشتی در استفاده از این ظروف اصلا رعایت نشده است. زیرا از حرارت دیدن و طبخ و سرو غذاهای چرب در این ظروف باید پرهیز کرد.

12 باور غلط در مورد سرو غذا در ظروف مسی

9. غذاهای ترش

سیاه شدن ظرف مسی علت‌های مختلفی دارد، غذاهایی که در ظروف مسی طبخ می‌کنند نباید به هیچ عنوان برای چاشنی آن‌ها از آب لیمو یا سایر ادویه‌هایی که ترش هستند استفاده کنید؛ این کار موجب سیاه و کدر شدن ظرف مورد نظر شما خواهد شد.

در اثر تغییر رنگ منجر به اکسید شدن مس و ورود مواد مضر به بدن می‌گردد.

غذاهایی که می‌توان در ظروف مسی پخت

برخی از مواد غذایی که می‌توان بدون هیچ مشکلی در ظروف مسی طبخ کرد و از فواید و خواص فوق العاده آن نهایت بهره را برد از جمله:

  1. سیب زمینی
  2. برنج
  3. سبزی‌هایی که رنگ روشنی دارند
  4. هویچ

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. سیب زمینی

سرخ کردن سیب زمینی در ظروف مسی همراه با روغن فراوان بسیار عالی است و باعث ترد شدن آن هم می‌شود. زیرا حرارت در داخل این ظروف به صورت یکنواخت پخش می‌شود و رسانای خوبی است استفاده از ظروف مسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای این سرخ کردن مواد غذایی است.

2. برنج

در قدیم اغلب برای درست کردن نذری یا جشن‌ها عروسی و مراسم سوگواری از دیگ‌های مسی استفاده می‌کردند. دلیل آن هم تحت کنترل داشتن دمای ظرف و پخت یکدست و یکنواخت برنج در ظروف مسی است.
درست کردن ته دیگ در داخل دیگ‌های مسی بسیار خوشرنگ و خوشمزه است؛ زیرا خنک شدن کف ظرف به صورت یکنواخت انجام می‌شود.

3. سبزی‌هایی که رنگ روشنی دارند

طبخ و نگهداری سبزی‌هایی که رنگ روشنی دارند در ظروف مسی مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند و ارزش غذایی آن را حفظ خواهد شد.

نوشیدن آب در ظروف مسی یا لیوان‌های مسی علاوه بر اینکه ضرری برای بدن ندارند بلکه از ارزش غذایی بالایی برخوردار می‌باشند و موجب تقویت پوست و مو خواهد شد.

4. هویچ

طبخ هویج در داخل ظروف و یا درست کردن پلو هویج در آن هیچ مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند.

قلع‌اندود کردن ظروف مسی

هنگام خرید ظرف‌های مسی از مرکز پخش عمده ظروف مسی یکی از بایدها و نبایدها که در مورد پخت غذا در ظروف مسی باید رعایت کنید این است که اگر قصد استفاده مکرر از این ظروف را دارید بایستی حتما ظروف شما قلع‌ اندود شده باشند.

در صورتی که سطح داخلی و بیرونی ظروف مسی توسط قلع‌ اندود از یکدیگر جدا کنید با طبخ مواد غذایی در این ظروف مشکلی برای سلامتی شما ایجاد نخواهد شد.

زیرا قلع به خوبی مانع از تماس مواد غذایی با مس می‌شود و این نکته از اکسید شدن مواد غذایی و باعث پایین آمدن ارزش مواد مغذی در داخل ظروف خواهد شد. حال به خوبی متوجه شدیم که ظروف مسی گزینه بسیار مناسبی برای طبخ مواد غذایی است تنها به شرطی که در آن برای پخت مواد غذایی سازگار با مس استفاده شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.