خاصیت پخت غذا در ظروف مسی

خاصیت پخت غذا در ظروف مسی بسیار زیاد است، در میان انواع ظرف برای پخت و پز، ظرف‌های مسی، از جمله ظروف استاندارد و قابل به تائید برای سلامتی انسان می‌باشند.

امروزه، به دلیل وجود خاصیت‌های بسیار زیاد و فواید بیشمار برای ظرف مسی، استفاده از آن رواج بسیار زیادی پیدا کرده است و شاهد فروش ظروف مسی در مراکز فروش عمده ظروف مسی هستیم.
البته در گذشته، در کشور ایران، استفاده از ظرف مسی، بسیار پرکاربرد بوده است.

اما در ایام قدیم، به دلیل عدم تنوع در نوع ساخت ظرف برای پخت و پز، بهره‌مندی از ظرف مسی، رواج بیشتری داشته است.

با ظهور و تولید ظرف با شاخص‌های دیگر و وزن کمتر، توجه بیشتر مصرف کنندگان را برای استفاده از ظرف‌های تفلون یا نسوز، بیشتر کرد. اما ظرف مسی، با ساخت نوین، سنگینی کمتری نسبت به ظرف‌های قدیمی دارد.
با این حال، خاصیت پذیری مطلوب خود را از دست نداده است.

استفاده از ظرف استاندارد برای پخت و پز، منجر به شکل گیری طعم خوب برای غذا است. ظرف مسی، بر روی طعم و عطر غذا، تاثیرگذار است.
برای جا اُفتادن غذا در ظرف و دریافت مزه و طعم بهتری از آن، استفاده از ظرف مسی، به شدت توصیه می‌شود.
ظرف مسی، به صورت یکنواخت، دما و حرارت را در همه سطح‌های ظرف، پخش می‌کند.

به این ترتیب، دما به صورت یکسان، به مواد اولیه و غذایی در ساختار ظرف، می‌رسد. به طور مثال، برای پخت غذا‌هایی مانند: سمنو، از دیگ‌های بزرگ مسی استفاده می‌کنند.

قابلمه مسی

خاصیت پخت غذا در ظروف مسی

بهره‌مندی از قابلمه مسی و قرارگیری مواد اولیه در داخل آن، برای ذخیره سازی مس، یک راهکار بسیار مناسب است. مس، یک عنصر بسیار مهم برای بدن و منجر به خون سازی می‌شود.

فرایند خون سازی به کمک مس، وجود حالت‌های کسالت بار و خواب آلوده را از بدن خارج می‌کند.
عدم وجود مس در بدن، منجر به ایجاد درد در بدن و عضلات می‌شود.

اما خاصیت پخت غذا در ظروف مسی برطرف کننده تمامی حالت‌های نامطلوب در ساختار بدن انسان است. خاصیت پخت غذا در ظرف مسی، منجر به افزایش طول عمر بانوان و سلامتی بیشتر برای آن‌ها در زمان سیکل قاعدگی است.
در نقاط شمالی کشور، برای جلوگیری از بیماری کم خونی، در زمان پخت غذا، از یک تکه آهن، در داخل غذا استفاده می‌شود.

این تکه آهن، میزان زیادی از یون‌های آهن را در بدن آزاد می‌کند.

خاصیت پخت غذا در ظرف مسی با حسوم

در سال‌های بسیار دور و گذشته، اجداد ما، برای پخت غذا، از یک کفگیر آهنی استفاده می‌کرده‌اند. این کفگیر، در غذا‌هایی مانند خورشت یا آش، قرار می‌گرفت.

این کفگیر، با نام حسوم، در زمان گذشته به کار می‌رفت. حسوم، آهن بسیار زیادی را وارد غذا می‌کرد. البته فلز مس، رسانایی بسیار بالایی دارد. بنابراین استفاده از ظرف مسی و کاربرد حسوم در داخل آن، منجر به آماده سازی سریع‌تر غذا و فواید بیشمار آن می‌شود.
حتی برای جااُفتادن سریع غذا، استفاده از ظرف مسی، بسیار مناسب است.

چرا در ظرف مسی غذا تُرد می‌شود؟

تُرد شدن مواد غذایی، در زمان سرخ کردن آن‌ها، بسیار مهم است. به طور مثال، برای سرخ کردن مرغ یا سیب زمینی، فرایند تُرد سازی آن بسیار مهم است.
اما در ظرف مسی، قابلیت تُرد سازی آن، نیازی به تعویض روغن و یا روش‌های خاص آشپزی ندارد.

انواع ظرف مسی مصرفی در جهت تُرد سازی مواد غذایی توانمند هستند.

قابلمه مسی

آیا ظرف مسی اکسید می‌شود؟

ظرف مسی، در زمان استفاده و در یک بازه زمانی، حالت اکسید را به خود می‌گیرد. اکسید، با سرعت بسیار بالایی با غذا، ترکیب می‌شود.

البته وجود مس، با غذای اسیدی، واکنش بسیار سریعی از خود نشان می‌دهد.
اگر در زمان طولانی‌تری، غذا در ظرف نگهداری شود؛ منجر به خرابی یا فاسد شدن آن می‌شود.

بنابراین هر چند وقت یکبار، برای استفاده مجدد از ظرف مسی، باید آن‌ها را از حالت اکسیدی خارج کرد. برای خارج سازی از حالت اکسیدی، هر چند وقت یکبار، فرایند سایش باید اتفاق بیفتد.

ظرف مسی مناسب آشپزی قلع اندود است

از جمله نکات مهم برای دریافت خاصیت پخت غذا در ظرف مسی، دقت به قلع موجود در آن است. استفاده از یک پوشش برای ساختار داخلی ظرف مسی، استاندارد و ایمنی آن را افزایش می‌دهد.
وجود ماهیت اسیدی برای ساختار ظرف مسی، منجر به ایجاد مسمومیت‌های غذایی می‌شود.

کاسه مسی

بنابراین برای کاهش بروز مسمومیت غذایی در بدن انسان، استفاده از ظروف مسی قلع اندود توصیه می‌شود. بسیاری از کارشناسان غذا و دارو در کشور آمریکا، طبق تحقیقات خود در این رابطه، استفاده از ظرف مسی را مردود می‌دانند.

اما نکته مهم، استفاده از ظرف مسی، با قابلیت‌های آن است.
بنابراین در کشور ایران، برای جلوگیری از مسمومیت غذایی در زمان پخت و پز به کمک ظرف مسی، آن را تحت یک پوشش استاندارد قرار داده‌اند.

به این صورت، استفاده از ظرف مسی و پخت و پز برای آن، بدون هیچ مشکلی به کار می‌رود. برای استفاده از ظرف مسی، با قلع موجود در آن، باید در هر زمان، مراقبت خراش‌های موجود در قسمت داخلی ظرف مسی بود.

هر خراش، منجر به ورود مواد اسیدی، به داخل غذا می‌شود. با توجه به تحقیقات زیاد در رابطه با پخت و پز در ظرف مسی، برخی از بیماری‌ها نیز در بدن کاهش پیدا می‌کنند که شامل:

  • تهی سازی و تخلیه اکسیژن در سلول
  • کاهش کلسترول خون
  • توهم شنوایی

البته برخی از افراد، استفاده از ظرف مسی برای پخت و پز، برای دریافت مس مورد نیاز بدن را، یک تفکر غلط می‌دانند. امروزه، برخی از محققین، استفاده از ظرف مسی برای دریافت مس بیشتر برای بدن را نامناسب می‌دانند.

اما در طب سنتی و در گذشته، برحسب تجربه، استفاده از ظروف مسی درست تلقی شده است. در هر صورت، با رعایت شرایط استاندارد و ایمنی در ظرف مسی، می‌توان از آن در فرایند پخت و پز استفاده کرد.
پخت و پز مواد غذایی، برای انسان، برطرف کننده نیاز انسان در برابر گرسنگی و دریافت مواد اولیه مورد نیاز برای بدن است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.