انواع قلم زنی بر روی مس

سیاه قلم به عنوان یک طراحی زیبا و ماندگار بر روی ظرف مسی، از طرفداران زیادی برخوردار است. استفاده از ظروف مسی به صورت کاربردی یا تزئین برای بخش‌های متفاوت منزل یا سازمان به کار می‌رود.

برخی از ظرف‌های مسی برای پذیرایی کاربرد بی نظیری دارند.

استفاده از ظرف سیاه قلم مسی، از تاریخچه بسیار طولانی برخوردار است. امروزه به عنوان صنایع دستی از ظرف مسی سیاه قلم یاد می‌شود.

در گذشته نیز استفاده از ظرف مسی سیاه قلم، بسیار پرطرفدار بوده است. روش سیاه قلم، فرایند زیبایی، برای ایجاد شکل و طرح‌های زیبا، بر روی مس است.

در مصر باستان برای تزئین بر روی مس، از فرایند سیاه قلم استفاده می‌شد. البته سیاه قلم، برای طراحی و تزئین جواهرات نیز کاربرد بسیار موثری دارد.

استفاده از سیاه قلم، برای ظرف مسی، دارای حالت سایه روشن، که منجر به زیبایی و جذابیت ظرف می‌شود. هنر سیاه قلم روی فلز نقره هم انجام می‌شود.

امروزه طرفداران بسیار زیادی برای این هنر روی مس وجود دارد بهره‌مندی از سیاه قلم، برای ایجاد طرح بر روی ظرف مسی، این فرایند به شدت مقرون به صرفه و کم هزینه است.

گلدان سیاه قلم مسی

ظروف مسی، دارای زیبایی بسیار عالی و به نسبت کار سیاه قلم و طراحی بر روی آن، از هزینه و قیمت بیشتری نسبت به ظرف مسی ساده‌تر برخوردار است.

زمان زیادی برای ایجاد طرح، بر روی ظرف مسی، به کار می‌رود. برای ایجاد این هنر زیبا و خلاقانه بر روی مس، باید از ابزار خاص و مناسبی استفاده شود.

ابزار کاربردی برای ایجاد فرایند سیاه قلم، بر روی مس، به کمک قلم و چکش کنده کاری انجام می‌شود. چکش و قلم، دو وسیله کاربردی، برای ایجاد طرح‌های برجسته بر روی ظرف مسی است.

بر روی ظرف مسی، حفره‌هایی وجود دارد. وجود این حفره‌ها، فرایند سیاه کاری در داخل ظرف را به وجود می‌آورد. جذابیت ظرف مسی را نیز به اندازه زیادی افزایش می‌دهد.

بنابراین برای تمامی فرایند‌های فوق، زمان نقش تعیین کننده‌ای دارد. برای تنظیم سازی حفره‌ها، نیاز به ذوب آن است.

البته فرایند تمیزکاری نیز باید با دقت بیشتری انجام شود.

نیاز به خنک سازی ظرف و در پایان کار، طرح زیبایی خود را به بهترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارد. با استفاده از وسایل و ابزار مورد نیاز برای سیاه قلم مس، سایه روشن، بر روی فلز ایجاد می‌شود.
سطح کار مسی، تغییرات فراوانی را به کمک این فرایند به خود می‌گیرد.

آفتابه لگن مسی

انواع قلم زنی بر روی مس

برای انجام فرایند سیاه قلم، بر روی مس، باید از روش‌های خاص و ویژه‌ای استفاده کرد. البته فرایند سیاه قلم، با انواع متفاوتی از ابزار‌های قلم زنی شناخته شده است.

انواع قلم زنی بر روی مس شامل موارد زیر است:

  1. ریز قلمزنی
  2. برجسته کاری
  3. مشبک کاری

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. ریز قلمزنی

روش ریز قلمزنی، به نوعی عملکرد بسیار مشابهی با اسم خود را دارد. قلم کاری بر روی مس، به صورت صدفی و بدون فرورفتگی انجام می‌شود.

هیچ نوع فرورفتگی خاصی بر روی ظرف به وجود نمی‌آید. البته به کمک استفاده از چکش و قلم این مدل از طراحی زیبا شکل می‌گیرد.
با این حال فرایند سیاه کاری نیز در مراحل بعدی شکل می‌گیرد.

2. برجسته کاری

در زمان شکل گیری طرح بر روی ظرف مسی، نوع طراحی بسیار متفاوت است. فرایند برجسته کاری، یک بار بر روی قسمت اولیه ظرف و بار دیگر بر روی پشت ظرف به کار می‌رود.

البته به کمک چکش و قلم، به خوبی بر روی طرح‌های موجود در ظرف مسی کوبیده می‌شود. فرایند کوبیدن چکش بر روی ظرف مسی، نقشه برداری بسیار کامل و زیبا را برای ظرف به وجود می‌آورد.

ابتدا باید نسبت به کاربرد محصولات سیاه قلم مسی، دقت زیادی داشت.

البته برای استفاده از ظرف مسی سیاه قلم، به عنوان یک وسیله تزئین، دیگر نیازی به کسب اطلاعات نیست. اما برای استفاده از ظرف مسی به عنوان یک وسیله کاربردی، باید نوع مصرف و مراقبت از آن را مشخص کرد.

برای افراد طرفدار هنر قدیمی و دستی، هنر مسی و سیاه قلم بر روی آن، از جمله آثار بسیار ارزشمندی می‌باشند.

استفاده از ظرف‌های یکپارچه مسی، از نوع سیاه قلم، زیبایی خاصی را برای فضای منزل به وجود می‌آورد. از جمله وسایل کاربردی و زیبا از نوع سیاه قلم و مس، بهره‌مندی از تابلو قلمزنی با کیفیت است.

کاسه پایه دار با درب سیاه قلم

تابلو مسی سیاه قلم

تابلو قلمزنی مسی، تکمیل کننده زیبایی و دکوراسیون منزل است. به طور مثال، ساخت تابلو زیبای قلم کاری شده از آیه‌های قرآن، بر روی دیوار منزل، یک فضای ایده آل را به وجود می‌آورد.

دسترسی به هنر و غرق آن شدن در فضای منزل، برای اعضای دیگر خانواده، به شدت تاثیرگذار است.

انتخاب محصولات قلمزنی بر روی مس، نشان دهنده علاقه‌مندی افراد به هنر و محصولات ایرانی است. البته محصولات زیادی در بازار پخش عمده ظروف مسی دارای هنر قلمزنی و طراحی سیاه قلم می‌باشند.

بنابراین از هر یک از محصولات مسی، با طراحی‌های ویژه، حتی برای مهمانی نیز می‌توان استفاده کرد.

انواع محصولات مس با ویژگی سیاه قلم، شامل موارد زیر است:

  • تابلو
  • شیرینی خوری
  • گلدان
  • شکلات خوری
  • سماور زغالی
  • سینی قلم کاری شده
  • قندان
  • سرویس آجیل خوری
  • ست گز خوری

هر کدام از محصولات فوق، دارای ویژگی و مزیت‌های متناسب با خود می‌باشند. با شناسایی ویژگی‌های موجود در ظرف مسی، می‌توان به نسبت نیازمندی به آن، نوع مناسبی از محصول را انتخاب کرد.

بیشتر افراد، از مس سیاه قلم، به عنوان یک وسیله پذیرایی استفاده می‌کنند. البته برخی دیگر از افراد، از ظرف مسی، به عنوان لوازم پذیرایی بهره‌مند می‌شوند.

البته قبل از بهره‌مندی از ظرف مسی، ابتدا باید نوع استفاده از آن را مشخص کرد. در ساختار ظرف مسی از نوع سیاه قلم، طراحی نقش کلیدی و بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

طراحی اولیه با نقوش زیبا بر روی مس، فرایند سیاه قلم را ساده می‌کند. البته بهره‌مندی ‌‌از ظرف مسی سیاه قلم، بستگی به سلیقه افراد دارد.

دوستداران ظروف سیاه قلم مسی، علاقه‌مندی ‌‌زیادی نسبت به استفاده و خریداری این هنر ماندگار را دارند.
در هر صورت، سیاه قلم، زیبایی خاص و بی نقصی از هنر را بر روی ظرف مسی از خود به جا گذاشته است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.